Abort

v/Edith Ingerslev Svare

OBS!! Direkte telefon hver dag i hele vores åbningstid kun til bestillling af tid vedrørende uønsket graviditet: 2970 8574.

Provokeret abort med den medicinske metode foretages frem til 7 uger fra sidste menstruation. Der kræves ikke henvisning fra praktiserende læge.

Klinikken tilbyder medicink abort med 0-2 dages ventetid. Kirurgisk abort udføres ikke og ønskes dette indgreb henvises oftest til hospital.

Den første konsultation inkluderer støttesamtale vedrørende valg af abort eller gennemførelse af graviditeten. Vælges abort gives grundig vejledning om fordele og ulemper ved medicinsk og kirurgisk abort og forløbene af de to metoder gennemgås.
Derudover foretages:

• Ultralydsskanning for at afgøre præcist hvor langt du er henne
  • Podning for klamydia fra livmoderhalsen
  • Eventuelt blodprøve til bestemmelse af graviditetshormon og blodprocent
  • Rådgivning vedr. fremtidig prævention
  • Gennemgang af forløbet og udlevering af skriftlig information og smertestillede tabletter

Medicinsk abort:
Fordele: Du er vågen og med i hele forløbet, fordi du ikke skal bedøves. Behandling uden ventetid. Du aborterer på naturlig vis.
Ulemper: Du aborterer hjemme. Du skal tage smertestillende medicin. 5% skal efterfølgende gennem en kirurgisk abort. Du bløder mere og længere.

Kirurgisk abort:
Fordele: Det er næsten altid overstået med det samme. Du bløder mindre og kortere.
Ulemper: Du har større risiko for infektion og kirurgiske komplikationer.

Et typisk forløb ved medicinsk abort
Download folderen om medicinsk abort ved at klikke her!

Beslutter du dig for medicinsk abort indtages 1 Mifegyn-tablet, der får graviditeten til at gå til grunde. Dagen anbringes 4 Cytotec-stikpiller i skeden, og det får livmoderen til at tømme sig. I de fleste tilfælde indtræder aborten inden for de følgende 4-5 timer.  1 uge efter kontrolleres med ny ultralydsskanning og eventuelt en blodprøve at aborten er fuldstændigt udstødt.

OBS. Ved medicinsk abort sker afstødningen i hjemmet. Du bør derfor ikke være overladt til dig selv. Du skal altså sikre dig opbakning fra en voksen person du har tillid til, som kan være til stede, og som kan hjælpe dig, i det omfang du behøver det.

Senest revideret oktober 2016
Næste revision oktober 2019